Γκρινιάρηδες, Δεν Σας Έχουμε Ανάγκη

bees-01

Στα κυπριακά δεδομένα, πιο νωρίς και στα ελληνικά, οι συζητήσεις σχετικά με τις startups πριν ένα – δύο χρόνια είχαν ένα και μοναδικό άξονα: «πού είναι η κοινότητα;» «δεν υπάρχει τίποτα;». Και όταν λέμε κοινότητα δεν εννοούμε τα στελέχη και τους εμπλεκόμενους, αυτοί προϋπήρχαν. Εννοούμε τη συνείδηση της ομάδας, την αίσθηση του ανήκειν, την οικειότητα με ανθρώπους που θεωρείς δικούς σου, που σε καταλαβαίνουν και μπορούν να σε βοηθήσουν.

Ένα γεγονός έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην άνθηση της startup κοινότητας στην Κύπρο: Η μαζική ενεργοποίηση πρωτοβουλιών που μετέτρεψαν τα άτομα σε κοινότητα. Το οικοσύστημα που με την πάροδο του χρόνου και με ραγδαίο ρυθμό εξελίσσεται σε δυναμικό επιχειρηματικό κίνημα επιτεύχθηκε μέσα από πρωτοβουλίες όπως το Open Coffee Cyprus σε Λευκωσία ή Λεμεσό, το πρόσφατο Startup Live Cyprus ή το επερχόμενο Startup Weekend Cyprus στις 6-8 Δεκεμβρίου.

Τέτοιες εκδηλώσεις (μικρότερες ή μεγαλύτερες) που παρέχουν ένα ραντεβού σε έναν φυσικό τόπο μεταμόρφωσαν την ακαδημαϊκή συζήτηση σε μαζική εκδήλωση. Έδωσαν και δίνουν γνώση, δίκτυο, έναυσμα και έμπνευση για τη δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων. Ναι, αυτά τα events.

Στην Κύπρο όπως και σε κάθε χώρα, μέσα από συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, αυθεντικά από τα κάτω, οι αποκλεισμένοι νέοι / δυνητικοί επιχειρηματίες, αυτοί οι αόρατοι άνθρωποι, που ασχολούνται και θέλουν να εμπλακούν με τις νεοφυείς επιχειρήσεις, γνωρίστηκαν, δικτυώθηκαν, συνεργάστηκαν, άνοιξαν τα κανάλια επικοινωνίας τους με τις τριγύρω χώρες, οι οποίες αντιλαμβάνονται πια πως δεν έχουμε μόνο ωραίο ήλιο και θάλασσα – έχουμε και startups.

Και ύστερα, ήρθαν οι υπεράνω γκρίνιες, αλαζονικές συμπεριφορές και ανασφάλειες που προσπαθούν να «μειώσουν» είτε τους θεσμούς είτε τους παρευρισκόμενους στις εκδηλώσεις. Γκρίνιες που υποκρύπτουν σκέψεις όπως: «τώρα που τα αξιοποίησα εγώ αυτά τα event και ανέβηκα ένα επίπεδο πιο ψηλά μου προκαλούν πλήξη». Αλαζονικές συμπεριφορές όπως: «τα grassroots events είναι εμπορικά, σπατάλη χρόνου, επιφανειακά και χωρίς χρησιμότητα». Ανασφάλειες όπως: «τώρα που με έμαθαν δεν χρειάζεται να μπαίνει νέος κόσμος που να αμφισβητεί την εξουσία μου».

network

Είναι πολύ λογικό να τίθενται τα πάντα διαρκώς σε αξιολόγηση και να υπάρχουν προβληματισμοί σχετικά με την εξέλιξη των events, ώστε να μην είναι βαρετά, επαναλαμβανόμενα και προβλέψιμα. Είναι λογικό να υπάρξει κορεσμός και ανταγωνισμός. Έχουν θέση ερωτήσεις και διαπιστώσεις όπως: «πόσο χρήσιμα είναι τελικά τα events;», «αξίζει να ασχολούμαστε;», «όσοι παρευρίσκονται σε events είναι cheerleaders», «αρχίσαμε να αηδιάζουμε τέτοιου είδους συναντήσεις, δεν είναι αποτελεσματικές, δεν γίνεται έτσι δουλειά», «το μαζικό παρών του κοινού στα events είναι μια «φούσκα» και κατ’ επέκταση «τι να κάνουμε πάλι σε ένα ίδιο event; Να δούμε άλλον ένα ομιλητή;».

Αλλά είναι διαφορετικό να φτύνεις εκεί που έγλυφες επικεντρώνοντας μόνο στις αναγκαστικές παρενέργειες των events, πού όπως κάθε τι που μεγαλώνει και εξελίσσεται πρέπει να προσαρμόζεται και να αλλάζει. Είναι απαράδεκτο και μειωτικό για τον κόσμο που προσέρχεται, δωρεάν ή με εισιτήριο, να αντιμετωπίζει συμπεριφορές όπως:

Γκρίνια 1: «Τα events είναι γεμάτα ανίδεους σε σχέση με το αντικείμενο»

Αυτοί οι «άσχετοι» τελικά είναι άνθρωποι που αναζητούν μια καινούρια ευκαιρία. Σήμερα το κοινό δεν έχει σε τίποτα να ελπίζει εκτός από τις δυνάμεις του. Δεν μπορούμε να είμαστε καταλυτικά αρνητικοί απέναντί τους. Δικαιούνται να έχουν πρόσβαση. Δικαιούσαι να τους κάνεις να μιλούν για την startup επιχειρηματικότητα. Δικαιούνται να εμπλακούν στη συζήτηση. Δικαιούνται να έχουν ιδέες και να εξερευνούν το πεδίο.

Σε αυτά τα «άστοχα» για πολλούς events μπορεί να παρευρίσκονται 1.000 άτομα από τα οποία οι hardcore του κλάδου είναι 100 και από αυτούς θα συνεργαστούν οι 10 με αποτέλεσμα οι 7 να εξοντωθούν και οι 3 να πετύχουν – ή όχι. Κάποιοι θα πράξουν. Έχει σημασία η πρόοδος από το μηδέν μέχρι το τρία, ας είμαστε πιο θετικοί.

Άνθρωποι που χωρίς να ζητούν τίποτα, βασισμένοι αποκλειστικά στις δικές τους δυνάμεις και στη σύγχρονη ιδιωτική πρωτοβουλία, συγκεντρώνονται, γνωρίζονται, συμμετέχουν στο διάλογο, εκπαιδεύονται, αναπτύσσονται σε μικρές επιχειρήσεις, ψάχνουν επενδυτικές διεξόδους, διευρύνουν τους επιχειρηματικούς τους ορίζοντες μέσα από συναντήσεις και δουλειά. Ναι, μέσα από τέτοια event.

Ακόμα και αν το «hardcore» κοινό είναι πιο μικρό από το συνολικό νούμερο παρευρισκόμενων, έχουν την ευκαιρία να μιλήσουν και να δικτυωθούν με ανθρώπους κλειδιά. Έχουν πια πρόσβαση. Δεν έχει τόση σημασία πόσοι παρίστανται στα events, όση με το ποιες ευκαιρίες μπορείς να αξιοποιήσεις σε αυτά.

Γκρίνια 2: «Οι εκάστοτε καλεσμένοι δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις τους»

Οι καλεσμένοι δεν είναι πάντα «σέξι» και σαφώς δεν είναι ο Steve Jobs. Μακάρι να είχαμε τη δυνατότητα να τον αναστήσουμε και να τον φέρουμε ώστε να πάψει αυτός ο αρνητισμός. Κανείς όμως δεν είναι «άλλος ένας ομιλητής». Είναι το δίκτυο της startup επιχειρηματικότητας. Δίκτυο ανοικτό, προσβάσιμο, αξιοποιήσιμο. Αυτό που πριν ενάμιση χρόνο δεν γνώριζαν αν μιλήσουμε για την Κύπρο. Αυτό που οι περισσότερες αλαζονικές συμπεριφορές αξιοποίησαν και τώρα τους προκαλεί πλήξη.

dots-01

Θα υπάρξουν και αποτυχημένα events όπως και ψευδομέντορες, ψευδοειδικοί, ψευδοεπενδυτές. Εύλογα χρειάζεται να γίνεται αξιολόγηση και ποιοτικό φιλτράρισμα. Παράλληλα η επιτυχία κάποιων events είναι φυσικό να προκαλεί απομιμήσεις με αποτέλεσμα να κατακερματίζει το κοινό, να ρίχνει την ποιότητα και να προκαλεί επιφυλακτικότητα απέναντι σε θεσμούς. Μετά το πρώτο επιτυχημένο event είναι λογικό, την επόμενη μέρα, άτομα να εθίζονται, να πράττουν μιμητικά και έτσι να φυτρώσουν χιλιάδες ενέργειες σαν μανιτάρια. Δεν χρειάζεται να ξεριζώσουμε την έννοια event από την startup κοινότητα. Χρειάζεται να υποστηρίζουμε όσα πραγματικά «αξίζουν τον κόπο». Η αγορά ξέρει. Και η startup επιχειρηματικότητα μπορεί να το κάνει αυτό.

Η startup επιχειρηματικότητα δεν θέλει βοήθεια, θέλει ίσες ευκαιρίες.

Η startup κοινότητα της Κύπρου μπορεί να αποτελέσει μοχλό πίεσης και να οδηγήσει τις αλλαγές. Με το βλέμμα στη διεθνή αγορά, με δουλειά, με συμμετοχικό πνεύμα, μειωμένα έξοδα και ελάχιστες ανάγκες, απαλλαγμένη από την γραφειοκρατία και τις πολυδάπανες εγκαταστάσεις, χωρίς διαπλοκή, ρουσφέτια, ελιτισμούς, κλίκες και χάρες. Η startup κοινότητα δίνει μέσα από τέτοια events μαθήματα υγιούς επιχειρηματικότητας. Και τις βρίσκει μέσα από τέτοια events, πλατφόρμες, γουοτέβερ.

Την κοινότητα σε αυτό το εγχείρημα τη στηρίζουμε. Την κοινότητα δεν την υπονομεύουμε. Πριν μόλις δύο χρόνια ήμασταν λιγότεροι και άγνωστοι. Πάντα πρέπει να προσπαθούμε για το καλύτερο. Η startup κοινότητα ξεκίνησε από τους ανθρώπους της. Και κυρίως από τέτοιου είδους events. Υποστηρίξτε την.

Σχολιάστε >
1 σχόλιο
|
Κατηγορίες:

Μία απάντηση στο “Γκρινιάρηδες, Δεν Σας Έχουμε Ανάγκη”

  1. Ο/Η Orestis Matsoukas λέει:

    Έχω πολλους να tagάρω σε αυτό το άρθρο..

    (ίσως και τον εαυτό μου)

    Ο επίλογος του άρθρου είναι άψογος